divendres, 30 d’abril de 2021

AMANIDA DE FULLES VERDES AMB TARONJA

Necessitem un grapat de fulles d’espinac,  algunes fulles tendres de dent de lleó (opcional), ½  bulb de fonoll, 1 taronja, 1 grapat de nous, suc de llimona, sal, oli i 1C de la pell ratllada de taronja. 

Rentar el bulb del fonoll, partir per la meitat (guardar una meitat per una altre plat) treure el tronc mes dur del mig i la fulla de la part de fora si està malmesa. Tallar rodanxes fines, posar a en un bol a la nevera durant ¼ d’hora. 

Mentrestant, rentar les fulles escollides, centrifugar i col·locar en un bol.  Amanir per sobre amb unes gotes de suc de llimona i fer un massatge per impregnar les fulles, (aquest pas si utilitzeu fulles mini ens l’estalviem) deixar reposar.

Rentar la taronja, eixugar i ratllar petit, reservar. Pelar la taronja, separar el grills i treure el seu embolcall, tallar cada un en 3 trossos. 

Per muntar el plat, posar primer les fulles verdes, escorre bé el fonoll abans de posar-lo, afegir els talls de taronja i un grapat de nous, amanir amb oli d’oliva barrejat amb la pell de la taronja que havíem ratllat, i una mica de sal gruixuda per sobre.

 

                                       


FLORS DE PASTANAGA

Abans de res, rentem bé les pastanagues mitjanes cap a grans, les estirem sobre una fusta i tallem llesques amb el pelador de patates, agafant l’arrel per la punta i formar les tires des de la punta cap a la part mes gruixuda de la pastanaga. Conforma anem pelant, anem girant per les quatre bandes i les posem en un bol amb aigua freda o amb gel (això les farà cargola i més cruixents) La part del mig ens la mengem o reservem per una altre cosa.

Els he col·locat en forma de flor però també les podeu posar tal qual com si fossin cintes.

Amanir amb unes fulles de menta, julivert, estragó i sal gruixuda... 

Per acompanyar fem una salsa de pipes de gira sol remullades unes 6 hores, i escorregudes. Posar-les al vas per triturar juntament amb 2C de suc de taronja o llimona, 50ml d’aigua aproximadament, 1 dent d’all, 1 ceba tendra tallada petita, 1 branqueta d’api o 2C de llevat nutricional, 1C de vinagre de poma,  sal marina i espècies al gust.

Un cop feta la salsa (al principi afegir poca aigua, dependrà de la consistència que li vulguem donar, ja hi serem a temps per corregir).  Afegir el cibulet i unes fulles de menta, tot tallat petit, i barrejar. 


                                        


BEGUDA REFRESCANT DE IOGURT I ROSES

Per a 2 persones necessitarem un parell de iogurts, uns 40ml de infusió de roses amb 2 fulles de menta, 2C d’aigua de roses, 3 o 4 maduixes o gerds, els pètals de 1 rosa, 1 o 2C de mel, sucre panela, estèvia, de coco o xilitol... 

Abans de res, fer la infusió: si teniu roses seques fer infusió concentrada amb els 40ml d’aigua i les fulles de menta, deixar reposar fins que es temperi. Colar i reservar. 

Si teniu roses fresques, posar 7 o 8 pètals amb els 40ml d’aigua a 80º i deixar macerar amb les fulles de menta. Ho podem preparar la nit abans, i així concentrar millor l’olor i el gust de la rosa.

Posar els dos iogurts, l’aigua macerada, l’aigua de flors, els fruits vermells i el dolç al vas de la batedora i triturar, deixar reposar a la nevera per que s’assentin els sabors.

Decorar amb uns pètals de rosa i unes fulles de menta. 

 

                                        


dimarts, 20 d’abril de 2021

AMANIDA PRIMAVERA

Per unes dues persones, ens caldran ¼ kg de faves i ¼ de pèsols amb la seves tavelles, un grapat gran de fulles verdes: espinac petit, enciam, ruca o bledes de colors mini, una dotzena de fulles de menta fresca, 3 o 4 maduixots grans, 2 Cullerada de vinagre balsàmic de poma, 3 o 4C d’oli d’oliva verge extra, sal gruixuda i un pessic de xocolata negre.

 

Començar per pelar les faves i els pèsols, si son petites i tendres no caldrà coure-les. Si son mes grans ho escaldem durant uns minuts amb unes fulles de menta per donar gust.   Escorre de seguida, i passar per aigua freda per tallar la cocció i conservar el seu color verd. 

Tallar petit les fulles de menta i les fulles verdes escollides, afegir a les faves i pèsols en un bol.

Emulsionem 1C de vinagre amb 2 o 3 d’oli d’oliva en un bol on hi macerarem les faves, els pèsols, les fulles verdes i la menta, remenar amb cura per que s’impregni tot.

En una altre bol mes petit emulsionar l’altre cullerada de vinagre amb 1 ½ d’oli per macerar els maduixots. Aquests els haurem tallat a làmines de ½ cm aproximadament.

Alhora de muntar el plat formar un llit amb fulles verdes que haurem amanit amb una mica d’oli abans i fet un lleuger massatge amb les mans. Col·locar a sobre les làmines del maduixot,

i per últim amb una cullera afegir les faves i pèsols macerats.

Espolsar per sobre amb la xocolata negre ratllada i sal gruixuda.


                                           


ESPARRECS I CARXOFES AMB ROMESCO

Començarem per la salsa romesco, la podem guardar a la nevera un parell de setmanes, dubto però que duri tant, dons es una salsa molt versàtil que combina molt bé amb verdures, amanides i algues. A més el seu gust millora si la fem el dia abans.

Es senzilla de fer, nomes ens cal tenir la prevenció de posar uns 6 tomàquets secs(12 meitats) en remull unes 8 hores abans, reservar l’aigua del remull per triturar.

 També posarem en remull 24 uts. d’ametlles i 15 uts. d’ avellanes unes 12 hores per activar-les, cal rentar-les abans i després quan s’escorren. 

Un cop fet això, ho posem al vas per triturar, juntament amb una dent d’all, 1C de vinagre de poma, 1C de polpa de nyora, ½ c de pebre vermell dolç, pebre negre molt al gust, 1c de sal o 50ml d’aigua de mar i una mica d’aigua d’haver remullat els tomàquets. 

Començar a triturar, després afegir l’oli en varies vegades (150ml d’oli d’oliva verge extra) fins aconseguir la crema.

Pelar el tronc i treure les fulles més rústiques de la part de fora la carxofa, tallar la part de dalt i fregar amb una llimona per que no s’oxidi. Coure-les al foc amb 2 dits d’aigua i una rodella de llimona fins que quedin tendres.

Pelar i tallar una ceba tendre i posar a macerar amb sal i vinagre o aigua.

Tallem la part dura dels espàrrecs amb les mans, i coure’ls al vapor. Podem aprofitar l'olla on fem les carxofes per posar-hi el cistell amb els espàrrecs de 3 a 5 minuts.


                                                   


dijous, 1 d’abril de 2021

CREPS DE LLENTIA VERMELLA


 

Aquest es un plat nutritiu i a la vegada original i d’èxit, per que dona molt de joc amb el farcit. Som-hi dons ;) 

Necessitarem 1 Tassa de llenties vermelles, 2 T d’aigua mineral o filtrada (mes la que utilitzem per el remull) sèsam blanc o negre, sal marina i oli d’oliva per pintar la paella. 

Per fer-les encara mes atractives hi podem posar espècies al gust, per exemple 1 Cullerada d’orenga i unes escames de bitxo per qui li agradi el picant. 

Rentar les llenties sota l’aixeta i deixar-les en remull un mínim de 12 hores canviant l’aigua un parell o tres vegades, hi ha que amb dues hores ja les utilitza, però val la pena fent-ho com he dit primer, ja que només es temps i organització. D’aquesta forma inactivarem els seus antinutrients pro-inflamatoris a més de una millor digestió. 

Un cop fet això triturem tot junt, sense afegir tota l’aigua, llavors si el líquid és espès seran com les truites de farina i si posem més aigua, creps. Son bones de les dues maneres. 

Pintar d’oli la paella, quan estigui calenta, afegir un cullerot de la barreja, de seguida esteneu-la per tot el fons. El moment de tombar-la veureu que es comença a desenganxar de les vores i si sacsegem una mica la paella es mourà. Repetir el procés fins acaba la massa. 

A l’hora de farcir, creativitat al poder! Des de unes fulles de rucula, espinac, bledes, mostassa... uns bolets saltejats amb ceba i all tendre, germinats, pinyons, panses, prunes, maionesa d’anacards. 

A la foto son d’espinacs al vapor amb llesques de ceba tendra i fonoll caramel·litzats a la planxa i cibulet 

                                                           



TOFU I POLENTA AMB BLEDES


 

Rentar les fulles de les bledes verdes o de colors,  si son massa grans les tallem pel mig i les coem amb una mica d’aigua amb sal, sense que les cobreixi. Si les penques les troveu massa gruixudes es tallen petites i les afegim tot just abans que afegim les fulles. Només cal escaldar-les un parell o tres minuts i ja les tenim.

La polenta (sèmola de blat de moro) com a cereal es deficitari en lisina (aminoàcid essencial) però acompanyat en aquest cas del tofu formen la proteïna completa. 

El tofu es forma quan es cualla la llet de soja, així quan en comprem es bo mirar quin tipus de coagulant s’ha utilitzat: el sulfat de calç i el “nigari” (clorur de magnesi) son preferibles per el seu resultat nutritiu. Abans de utilitzar-lo es recomanable bullir de 10 -15 minuts amb aigua i un tros d’alga. Un cop temperat el guardem a la nevera amb el líquid de la cocció. O macerar-lo amb salsa de soja, miso.... per donar-li gust, ja que es de gust neutre.

Per la sèmola posem 4 volums d’aigua per 1 de polenta. Esperem que arrenqui el bull afegim una mica de sal i afegir la sèmola en forma de pluja, 1C d’orenga sec , cúrcuma o l’espècie que agradi, anar remenant durant 2 o 3 minuts, apagar el foc i afegir 2 alls tendres picadets amb les seves fulles (podeu posar el que més us agradi, podeu saltejar prèviament uns bolets i afegir-los)

Remenar fins integrar-ho i aboquem la massa en una safata quadrada o rectangular amb un gruix de 1,5cm aproximadament, deixem refredar. 

El tofu l’he macerat amb 1C de salsa de soja, 1c de cúrcuma mínim una hora. Desprès fet a la planxa junt amb la polenta a talls.

Per muntar el plat, col·locar les fulles de bleda i a sobre un tall de polenta i un de tofu amanir amb la salsa de maceració.