dimarts, 20 d’abril de 2021

AMANIDA PRIMAVERA

Per unes dues persones, ens caldran ¼ kg de faves i ¼ de pèsols amb la seves tavelles, un grapat gran de fulles verdes: espinac petit, enciam, ruca o bledes de colors mini, una dotzena de fulles de menta fresca, 3 o 4 maduixots grans, 2 Cullerada de vinagre balsàmic de poma, 3 o 4C d’oli d’oliva verge extra, sal gruixuda i un pessic de xocolata negre.

 

Començar per pelar les faves i els pèsols, si son petites i tendres no caldrà coure-les. Si son mes grans ho escaldem durant uns minuts amb unes fulles de menta per donar gust.   Escorre de seguida, i passar per aigua freda per tallar la cocció i conservar el seu color verd. 

Tallar petit les fulles de menta i les fulles verdes escollides, afegir a les faves i pèsols en un bol.

Emulsionem 1C de vinagre amb 2 o 3 d’oli d’oliva en un bol on hi macerarem les faves, els pèsols, les fulles verdes i la menta, remenar amb cura per que s’impregni tot.

En una altre bol mes petit emulsionar l’altre cullerada de vinagre amb 1 ½ d’oli per macerar els maduixots. Aquests els haurem tallat a làmines de ½ cm aproximadament.

Alhora de muntar el plat formar un llit amb fulles verdes que haurem amanit amb una mica d’oli abans i fet un lleuger massatge amb les mans. Col·locar a sobre les làmines del maduixot,

i per últim amb una cullera afegir les faves i pèsols macerats.

Espolsar per sobre amb la xocolata negre ratllada i sal gruixuda.


                                           


ESPARRECS I CARXOFES AMB ROMESCO

Començarem per la salsa romesco, la podem guardar a la nevera un parell de setmanes, dubto però que duri tant, dons es una salsa molt versàtil que combina molt bé amb verdures, amanides i algues. A més el seu gust millora si la fem el dia abans.

Es senzilla de fer, nomes ens cal tenir la prevenció de posar uns 6 tomàquets secs(12 meitats) en remull unes 8 hores abans, reservar l’aigua del remull per triturar.

 També posarem en remull 24 uts. d’ametlles i 15 uts. d’ avellanes unes 12 hores per activar-les, cal rentar-les abans i després quan s’escorren. 

Un cop fet això, ho posem al vas per triturar, juntament amb una dent d’all, 1C de vinagre de poma, 1C de polpa de nyora, ½ c de pebre vermell dolç, pebre negre molt al gust, 1c de sal o 50ml d’aigua de mar i una mica d’aigua d’haver remullat els tomàquets. 

Començar a triturar, després afegir l’oli en varies vegades (150ml d’oli d’oliva verge extra) fins aconseguir la crema.

Pelar el tronc i treure les fulles més rústiques de la part de fora la carxofa, tallar la part de dalt i fregar amb una llimona per que no s’oxidi. Coure-les al foc amb 2 dits d’aigua i una rodella de llimona fins que quedin tendres.

Pelar i tallar una ceba tendre i posar a macerar amb sal i vinagre o aigua.

Tallem la part dura dels espàrrecs amb les mans, i coure’ls al vapor. Podem aprofitar l'olla on fem les carxofes per posar-hi el cistell amb els espàrrecs de 3 a 5 minuts.


                                                   


dijous, 1 d’abril de 2021

CREPS DE LLENTIA VERMELLA


 

Aquest es un plat nutritiu i a la vegada original i d’èxit, per que dona molt de joc amb el farcit. Som-hi dons ;) 

Necessitarem 1 Tassa de llenties vermelles, 2 T d’aigua mineral o filtrada (mes la que utilitzem per el remull) sèsam blanc o negre, sal marina i oli d’oliva per pintar la paella. 

Per fer-les encara mes atractives hi podem posar espècies al gust, per exemple 1 Cullerada d’orenga i unes escames de bitxo per qui li agradi el picant. 

Rentar les llenties sota l’aixeta i deixar-les en remull un mínim de 12 hores canviant l’aigua un parell o tres vegades, hi ha que amb dues hores ja les utilitza, però val la pena fent-ho com he dit primer, ja que només es temps i organització. D’aquesta forma inactivarem els seus antinutrients pro-inflamatoris a més de una millor digestió. 

Un cop fet això triturem tot junt, sense afegir tota l’aigua, llavors si el líquid és espès seran com les truites de farina i si posem més aigua, creps. Son bones de les dues maneres. 

Pintar d’oli la paella, quan estigui calenta, afegir un cullerot de la barreja, de seguida esteneu-la per tot el fons. El moment de tombar-la veureu que es comença a desenganxar de les vores i si sacsegem una mica la paella es mourà. Repetir el procés fins acaba la massa. 

A l’hora de farcir, creativitat al poder! Des de unes fulles de rucula, espinac, bledes, mostassa... uns bolets saltejats amb ceba i all tendre, germinats, pinyons, panses, prunes, maionesa d’anacards. 

A la foto son d’espinacs al vapor amb llesques de ceba tendra i fonoll caramel·litzats a la planxa i cibulet 

                                                           



TOFU I POLENTA AMB BLEDES


 

Rentar les fulles de les bledes verdes o de colors,  si son massa grans les tallem pel mig i les coem amb una mica d’aigua amb sal, sense que les cobreixi. Si les penques les troveu massa gruixudes es tallen petites i les afegim tot just abans que afegim les fulles. Només cal escaldar-les un parell o tres minuts i ja les tenim.

La polenta (sèmola de blat de moro) com a cereal es deficitari en lisina (aminoàcid essencial) però acompanyat en aquest cas del tofu formen la proteïna completa. 

El tofu es forma quan es cualla la llet de soja, així quan en comprem es bo mirar quin tipus de coagulant s’ha utilitzat: el sulfat de calç i el “nigari” (clorur de magnesi) son preferibles per el seu resultat nutritiu. Abans de utilitzar-lo es recomanable bullir de 10 -15 minuts amb aigua i un tros d’alga. Un cop temperat el guardem a la nevera amb el líquid de la cocció. O macerar-lo amb salsa de soja, miso.... per donar-li gust, ja que es de gust neutre.

Per la sèmola posem 4 volums d’aigua per 1 de polenta. Esperem que arrenqui el bull afegim una mica de sal i afegir la sèmola en forma de pluja, 1C d’orenga sec , cúrcuma o l’espècie que agradi, anar remenant durant 2 o 3 minuts, apagar el foc i afegir 2 alls tendres picadets amb les seves fulles (podeu posar el que més us agradi, podeu saltejar prèviament uns bolets i afegir-los)

Remenar fins integrar-ho i aboquem la massa en una safata quadrada o rectangular amb un gruix de 1,5cm aproximadament, deixem refredar. 

El tofu l’he macerat amb 1C de salsa de soja, 1c de cúrcuma mínim una hora. Desprès fet a la planxa junt amb la polenta a talls.

Per muntar el plat, col·locar les fulles de bleda i a sobre un tall de polenta i un de tofu amanir amb la salsa de maceració.


                                      


CREMA DE CASTANYES


 

Adequada per el hivern per escalfar-nos i nodrir-nos. Per 2 o 3 racions:

 

Unes 25 castanyes hidratades durant 24h canviant l’aigua cada 8h aproximadament. Escorre i posar una olla al foc amb aigua que les cobreixi, una mica de sal, unes llavors de fonoll i anís verd. Coure durant 1 hora.

Escaldar un grapat de bolets, reservar. Posar una cassola a foc mitjà per saltejar 1 ceba seca i ½ porro tallats amb una mica d’oli i sal. Si veiem que sens queda sec afegir una mica d’aigua. 

Passats uns minuts afegir l’aigua de bullir les castanyes i la que hem escaldat els bolets, les castanyes, un trosset de gingebre ratllat al gust, sal i una branqueta de farigola, coure tapat uns 10 minuts, treure la farigola i triturar amb un raig d’oli d’oliva.

Mentrestant haurem laminat els bolets, amanit amb oli, sal i pebre i cuinats al grill uns 12 minuts.  Servir la crema amb els bolets per sobre i unes fulles de farigola.


                                                 


SOPA DE MISO


 

Posar aigua a escalfar en una olla per 2 persones, tallar petit: un tros petit 1 cm d’alga kombu o wakame, una o dues cebes tendres reservem les fulles mes verdes i tendres per afegir al final. 1 pastanaga, 1 nap, 1 o 2 alls tendres (opcional) i un tros de gingebre ratllat al gust. 

Deixar bullint de 6 a 8 minuts i afegim 3 o 4 barrets de bolets shitake laminats, coure uns 5 minuts més. 

Amb una cullera gran agafem brou i el posem en un bol per desfer-hi 1C de miso. Afegir les fulles de la ceba o all tendre tallades i tapem. Tancar el foc.

Un cop hem desfet el miso l’avoquem de nou a l’olla. 

 

Es molt fàcil i ràpida de fer, ajuda a reforçar el sistema immune. Ideal per sopar o de 1er plat de dinar, per prevenir i ajudar a curar grips i constipats.  Si volem una aportació extra de proteïna afegir uns cubs de tofu a coure amb les verdures.


                                             


CROQUETES DE VERDURES AL FORN


 

Escalfar el forn a 225º

Ratllar 1 ceba mitjana, 100g de col, 100g de pastanaga, 1 poma, posar en un bol i amanir amb una mica de sal,  barregem amb les mans durant un parell de minuts, tot fent un massatge per treure l’aigua de les verdures, escorre el suc (no el llenceu, està ple de vitamines, jo el vaig beure)  i afegir un grapat de bledes de colors o verdes, o espinac tallades ben petites. 

En un altre bol posar 100g de farina de cigró aprox. mes 4C de farina d’arròs (si no poden ser de cigró) espècies al gust com cúrcuma, comí, coriandre molt, farigola, romaní orenga i/o herbes aromàtiques fresques: julivert, coriandre... que ens donaran gust i ajudaran a la digestió.

Incorporar aquesta barreja a les verdures junt amb 4C d’oli d’oliva. Barrejar fins que quedi tot impregnat.

Protegir la safata del forn amb paper, agafar la mida d’una cullerada gran i formar les croquetes amb les mans,  col·locar sobre el paper, amanir amb unes llavors de sèsam negre i coure durant uns 18 a 20 minuts. 

Les podeu gaudir calentes o fredes, i acompanyades amb salsa.

En aquest cas, una es feta amb mig alvocat, 1 grapat de coriandre fresc, 1 grapat de fulles de menta, mig pebrot bitxo picant (opcional) 5C oli d’oliva, el suc de mitja llimona, 1c de xarop aigua per allargar 3C, sal i pebre al gust.

La segona es de iogurt amb 2C de la salsa anterior, salt i pebre al gust.