dimecres, 29 de desembre de 2021

HAMBURGUESSES DE MILL ACOMPANYADES DE KALE I BROCOLI AL VAPOR

Coure 1/3 T de mill  (es pot substituir per quinoa, arròs...) Rentar i tallar al llarg 3 o 4 porros, desprès a mitges rodanxes ben fines, ratllar 3 o 4 pastanagues morades o normals (o aprofitar la polpa de fer suc).

Escalfar una mica d’oli en una paella i saltejar el porro durant 3 minuts a foc mitjà, si ens cal afegir mes oli, es pot substituir per una mica d’aigua, ara posar la pastanaga ratllada, un tros de bitxo al gust tallat ben petit, 1c d’orenga, i un polsim de sal. Saltejar uns minuts mes, apagar el foc i afegir el mill tot remenant per que ens quedi tot barrejat. Deixar reposar uns minuts per que al formar les hamburgueses no ens cremem.  Surten unes 6 o 7 unitats d’uns 50g.

Coure al vapor unes fulles de la col sense les tiges i unes flors de bròcoli durant 5 minuts, al acabar posar de seguida amb aigua freda per sobre i escorre.  

Per acompanyar farem una salsa amb 1T d’anacards que prèviament haurem posat en remull un parell d’hores, 1/3T d’oli d’oliva, 1C de vinagre de poma, 3C de xarop, 3C de suc de llimona, 1C de pols de ceba, 1 tros de cireret al gust, 1 all, 1c de farigola llimonera, 2/3 T (150ml) d’aigua  i sal marina.

La salsa ens pot servir per acompanyar des de amanides, verdures, cremes...


                                     


XIPS DE COL ARRISSADA

Començar per rentar bé uns 150g de kale, eixugar o centrifugar. Treure les tiges i trencar les fulles a trossos (les tiges les podem fer servir per sucs o brou) i posar-les en un bol gran.

Per l’amanit ens cal 1T o 150g de anacards (també podeu utilitzar llavors de girasol) el suc de 1 mandarina petita, el suc de ½ llimona, 2C de llevat nutricional, 1C de pols de ceba, 2 dàtils sense l’os, 1 all aixafat, ½ c de pebre vermell picant, ½ c de pebre vermell fumat. 

Posar tots els ingredients al vas amb 5C d’aigua per ajudar a triturar, si no teniu una batedora potent posar els anacards o les pipes  en remull, un mínim de 2hores. Ha de quedar una salsa espessa, si cal afegir mes aigua.

Amanir les fulles a dins del bol, amb les mans mirar de que ens quedin impregnades.

Posar els trossos sobre les safates d’anar al forn protegides amb paper a 140º durant 25 minuts.

Si teniu deshidratador repartim la kale sobre les safates. Deshidratar de 4 a 6 hores a 46º fins que quedin cruixents. 


                                        


POKKE BOWL

Coure arròs integral, o quinoa. Si la tenim cuita ja tindrem un pas fet.

Vaig barrejar arròs integral i arròs nerone, per a 4 persones uns 120g de cada, posar en remull la nit abans, escorre i posar a coure amb el doble del seu volum amb aigua o brou. 

Mentrestant  treure les espines i la pell del salmó descongelat (prèviament congelat mínim 48 hores), tallar a daus i macerar amb 2C de soja emulsionada amb “wasabi” o mostassa.  Reservar a la nevera.

Hidratar 1C d’alga arame amb aigua durant 5 minuts. Escorre i tallar petit.

Rentar uns ravenets, laminar-los i macerar amb 1C de vinagre de poma.

Tallar a quarts 4 cebes tendres, pintar amb la salsa: 1C d’oli d’oliva, 1C de xarop i sal. Marcar a la planxa per tots costats. 

2C per persona de nap i pastanaga en conserva, si no en teniu, sempre podeu saltejar la pastanaga morada i taronja i nap tallat a tires llargues amb una mica de sal i oli.

Torrar 2C de sèsam, o també unes llavors de carbassa i girasol. 

Laminar un alvocat amb unes gotes de suc de llimona.

Rentar i eixugar un bon grapat de fulles d’espinac. Tallar unes tiges de cibulet ben petit.

Posar els arrossos a la base del plat, l’alga i el sèsam per sobre. Distribuir les diferents preparacions en el bol. Amanir generosament amb el cibulet, uns germinats, llavors de carbassa, girasol, cànem... Acompanyar amb salsa de soja o la que ens ha sobrat de macerar el peix.

Sempre que utilitzem algues marines o tamari, tenir en compte la quantitat de sal.


                                                            


COL I FLOR AMB SAFRÀ, AZUKIS I SALSA DE IOGURT

Per unes 3 o 4 persones necessitem 1 col i flor, 10-12 fils de safrà (podem substituir per cúrcuma i pebre negre) 150ml d’aigua ben calenta per infusionar el safrà, 1 o 2 cebes tallades a rodanxes, 30g de panses, 40g olives verdes.

Per la salsa: 1 iogurt vegetal (o cabra, ovella) , 1 c de harissa (salsa picant) o mostassa, 1 grapat de cibulet i estragó tallat petit, julivert o coriandre, anet... oli d’oliva i sal. Barrejar els ingredients per integrar.

Unes fulles d’enciam i mongetes azukis o un altre per acompanyar.

Preparar una infusió amb el safrà i deixar reposar mínim 10 minuts. Escalfar oli en una cassola per saltejar les rodelles de ceba espolsades amb una mica de sal, afegir l’aigua de safrà (si hi posem cúrcuma l’afegim un cop saltejada la ceba, remenar i tirar l’aigua calenta, afegir la col i flor, les panses i les olives, coure a foc suau durant ¼ d’hora o 20 minuts.

Si ja has provat la col i flor crua alguna vegada, sabràs que el seu sabor no te res a veure amb de la col i flor cuita, es molt mes suau. Si vols fer una versió mes cruixent, separar les flors en talls mes petits la col·loquem en un bol amb les rodelles de ceba, i la infusió de safrà per sobre, deixar marinar unes hores, remenant de tant en tant.


                                                            


TURRÓ D’AMETLLES

Necessitem 2T d’ametlles crues, 1T o una mica menys de sucre de coco (es el que te l’índex glucèmic mes baix) o sucre Panela, ½ c de sal i 1c de canyella. 

Posar les ametlles sobre un paper i la safata d’anar al forn, torrar a 160º (dalt i baix) uns 10-12 minuts. Deixar refredar, fregar entre elles per fer caure la pell, sinó surt la deixem. 

Posar tot els ingredients al vas del processador per triturar (o una picadora, amb el minipimer no, es pot cremar el motor) Amb molt pocs minuts estarà fet, vigilar que es vagi triturant tot igual, si cal ens ajudem amb l’espàtula per fer baixar dels costats. Quan veieu que es va formant una massa de seguida  comença a fer una mica d’oli, llavors voldrà dir que ja està a punt.

Emplenar un motlle rectangular folrat amb paper, pressionar per que ens quedi ben format i guardar a la nevera. Com mes dies passen mes bo és ;) això si es que no us l’heu menjat abans!

He regat el kiwi amb un almívar fet amb suc de poma infusionat amb canyella, sucre panela o de coco, anís estrellat. La carbassa l’he fet al forn a rodelles macerades amb el mateix almívar.


                      


AMANIDA DE RÚCULA AMB ARANJA I ALVOCAT

Necessitem unes fulles de rúcula i espinac petit netes i eixutes, 1 aranja mitjana, ½ alvocat, el suc de mitja llimona, brots de girasol o algun altre, olives negres, 1C llavors de cànem i ½ C de comí negre, o sèsam negre i blanc.

Per amanir 1C de xarop o mel, 1C suc d’aranja, 2C d’oli. 

El mes entretingut es pelar l’aranja, treien les peles que emboliquen els grills, quan ho fem posar un bol a sota per recollir el suc. Si es vol estalviar aquest pas, es talla a rodelles, si l’aranja es petita deixar la rodella sencera sense la pell gruixuda. Reservar.  I si no agrada l’aranja substituir-la per 1 taronja. 

Preparar la salsa d’amanir amb els ingredients. Fer-ne dues parts, una de més gran per posar al bol de l’aranja escorreguda per que es maceri.

Torrar les llavors escollides (les de cànem no es torren) amb cura, estan fetes quan comencen a desprendre el seu aroma, millor poca que  massa estona.

Pelar l’alvocat i tallar a daus, esprémer la llimona per sobre per que no s’oxidi. 

Muntar el plat tal com es veu a la foto, amanir.

 

                            


CONSERVA AMB NAP DAIKON, PASTANAGA I KUMQUAT I KIMCHI VEGÀ AMB COL

Rentar bé un nap Daikon gran, pelar i tallar la part de dalt i de baix, la resta la fem a tires amb una mandolina o robot, posar en un escorredor. Fer el mateix amb una pastanaga gran, si la freguem bé no ens caldrà pelar-la.  Barrejar amb el Daikon, amanir amb sal i repartir amb les mans, tapar i deixar reposar mitja hora per que deixi anar l’aigua.

Mentrestant tallar a tires petitones mig pebrot picant aproximadament segons el gust de cada un, 5 o 6 unitats de kumquats tallats a rodelles sense els pinyols o la pell de mitja mandarina tallada a tires primes. 

En un bol a part posar 125ml d’aigua tèbia, 75ml de vinagre de poma o umeboshi, 2C de sucre de coco, panela o mel, emulsionar.

Col·locar la barreja del Daikon i la pastanaga en un bol, ratllar per sobre 1 o 2 cm de gingebre fresc i barrejar. Afegir el pebrot picant i els kumquats, barrejar i posar en un pot de vidre de boca ampla, afegir la salsa de vinagre fins a cobrir, donar copets als costats per que el líquid circuli per tot arreu, deixar un espai fins la tapa per els gasos que es puguin formar. Tancar el pot i deixar a temperatura ambient de 3 a 5 dies per que fermenti, com mes dies mes fort de gust serà. Guardar a la nevera.


KIMCHI VEGÀ

 

Un cop la col neta, retirar 1 parell de fulles i reservar-les. Tallar-la a quarts i treure el cor, tallar els quarts a tires i les posem en un bol, espolsar amb sal i durant uns minuts fem un massatge pressionant amb les mans. Afegir aigua fins a cobrir-la, posar un plat amb un pes a sobre, deixar reposar mínim un parell d’hores. Desprès l’escorrerem i repassarem amb aigua per treure la sal, deixar escorre en un colador.

Preparar una salsa amb 1o 2 pomes, o peres, 1C de pebre vermell, 2 o 3 dents d’all, pebre vermell picant al gust o mig bitxo, un pebrot vermell o verd petit (opcional), triturem tot junt. 

Col·locar la col ben escorreguda en un bol amb la salsa, barrejar bé fins a impregnar la col i posar la barreja en un pot de vidre, tapar amb les fulles de col que havíem reservat i tapar el pot (deixar 1cm sense emplenar) deixar fermentar mínim 5 dies.