dilluns, 21 de setembre de 2020

SALTEJAT DE BLEDES I XERRIS AMB CIGRONS

Tinc costum de tenir a la nevera un llegum cuit per poder incorporar al plat sense passar massa estona davant dels fogons. 

Els cigrons un cop els hem remullat de 8 a 12 hores els escorrem i els deixem germinar dins un escorredor amb un bol a sota, els mullem un parell de vegades al dia ( 24 a 72h) 

Quan deixem el deixem germinar es multipliquen les proteïnes i vitamines, són més digestius i es couen més ràpid.  Un cop germinats es poden menjar crus fent un humus per exemple.

A l’hora de posar el cigró a l’olla, cal tenir en compte que l’aigua ha d’esta bullint, en canvi les mongetes i llenties es posen amb aigua temperada. I sempre hi afegirem la sal als darrers minuts.

 

Així dons, a l’hora de l’àpat només ens caldrà fer el saltejat: posem un parell d’alls aixafats amb una mica d’oli,  sense que fregeixi, el just per que l’oli agafi el gust de l’all. Afegim els xerris tallats per la meitat, saltegem 1 minut i posem 5  o 6 fulles de bleda tallades (podem substituir-la per unes fulles de col Kale sense la tija, espinacs...) remenem.

Per últim afegim els cigrons, tapem i deixem a foc baix un parell de minuts. I ja ho tenim.

 

Tinc per costum coure el llegum a casa, entenc que de vegades ens pot fer servei tenir un pot de llegum amb conserva a l’armari. Ho comento per que hi ha una diferencia abismal entre un i altre, tant a nivell organolèptic com nutricional. Tot es qüestió d’organitzar-se!!


                                                  


AMANIDA DE L'HORT

Es tracta de fer una amanida majoritàriament de fulles verdes, les que tinguem en aquell moment, per exemple: un parell d’enciams diferents, rucula, espinac petit, fulles d’alfàbrega... 

Aquest estiu he plantat unes quantes plantes aromàtiques per tenir a mà i acompanyar diferents plats, en aquesta amanida hi he posat fulles d’alfàbrega morada, espinac malabar (espinac enfiladissa de fulles gruixudes) salicòrnia o espàrrec de mar (originària dels aiguamolls) i de verdolaga que em creix de forma espontània ;)

 

Col·loquem les fulles netes per capes al bol per servir, afegim unes olives negres, uns xerris i unes 3 o 4 figues amb la seva pell que primer haurem rentat, tallades a quarts. He posat la salicòrnia per sobre d’elles con que és lleugerament salada, contrasta amb el sabor dolç de la figa.

I si tenim germinats encara millor.  Per amanir gairebé sempre faig una barreja de: 1C de mantega de sèsam blanc, 1C de llimona, 1C d’oli de llinassa de 1ª pressió en fred (omega 3) 2C d’oli d’oliva VE, si cal es pot allargar amb una mica d’aigua filtrada, emulsionem bé i amanim.

 

Essen una amanida molt senzilla, el seu resultat es més que satisfactori, a part d’alegrar-nos la vista, es molt rica en enzims, clorofil·la i minerals. 


                                              


AMANIDA DE SINDRIA

 

Necessitem un tall de síndria 400g, unes olives negres d’Aragó o mortes , un grapat de nous, formatge feta, oli d’oliva 1ª pressió en fred i pebre negre per moldre.

 

Treure les llavors de la síndria es el més entretingut però el seu resultat s’ho val. Tallem a cups igual que el formatge. Afegim les olives, les nous, les fulles de menta i pebre molt. Amanim amb un raig d’oli d’oliva i servim.


La proposta d’avui es una recepta ràpida i senzilla, i sense complicacions. La dolçor fresqueta de la síndria combina d’allò més bé amb la salabror del formatge i les olives. Acabant amb el toc verd de les fulles de menta, i donar-li encara més frescor ;)

Us animo a provar-la, segur que no us deixarà indiferents!


                                                  


dijous, 9 de juliol de 2020

ESPAGUETIS DE CARBASSO AMB XIITAKES

Per a dues racions, necessitem una carbassó mitjà, 2 dens d’all, un grapat de xiitakes o els bolets que tingueu, sal marina, oli d’oliva, orenga, i llevat nutricional o parmesà ratllat.
Rentem el carbassó i l’espiralitzem, el col·loquem en un colador sobre un bol, hi tirem un polsim de sal per ajudar a perdre l’aigua.
Mentrestant tallarem els bolets a làmines, (si son deshidratats els posarem en remull una estona abans) posem oli a la paella per saltejar els bolets durant 5 minuts a foc mitjà baix. Afegim els alls tallats a làmines i el fem un parell de minuts més.
Posarem poc oli, si cal cap al final n’hi afegim una mica més. Tanquem el foc i reservem.
A l’hora de servir, escorrem bé els fideus i afegim els bolets amb el formatge per sobre. 

Acompanyem amb amanida de fulles verdes, nabius deshidratats, nous, pipes de carbassa i gira sol.  La vinagreta que faig servir normalment es: 1C de pasta de sèsam cru, 1C d’oli de llinassa, 1 i ½ C suc de llimona i 2 C d’ oli d’oliva, es pot allargar amb una mica d’aigua. Remenem per integrar-ho tot fins a emulsionar.

                                                 

CREMA DE COGOMBRE

Ens caldran 2 o 3 cogombres, aigua segons si la preferiu mes o menys espessa, 1 iogurt natural de cabra o una llauna de crema de coco freda, la pell ratllada d’una llimona, 1 dent d’all, unes fulles de menta o alfàbrega fresques, oli d’oliva, sal i pebre. 
Rentem bé els cogombres i tallem a trossos. Els posem dins el vas de la batedora juntament amb els altres ingredients, triturem i afegim mes aigua si ens cal.
Guardem una estona a la nevera, a l’hora de servir rectifiquem de sal i pebre, decorem amb llavors al gust i un raig d’oli.


                                            

dijous, 7 de maig de 2020

CUSCUS DE BROCOLI

Per unes 4 persones necessitarem 500g  aprox. de bròcoli (només les flors el tall el reservem per un altre plat), sal marina, bicarbonat, glaçons, 100g de tomàquets secs hidratats amb aigua mínim 2 hores, 50g de pastanaga, 30g de ceba tendra i un grapat de cigrons ( podríem canviar per blat de moro o pèsols).
Per l’amanit ens calen 100g d’oli d’oliva AOVE, 15g de panses, 2g de llavors de comí, 3g d’anís estrellat, 1 branca de canyella, 1 tros de pell de taronja, 1 branca de romaní, fulles de menta al gust.
Per preparar el cuscús, separem les flors de les tiges, rentem i eixuguem bé. Triturem fins que quedi engrunat. 
El següent pas és opcional, jo me’l vaig saltar, però el vaig amanir amb unes gotes de suc de llimona i un polsim de sal.
Escaldar durant 30 segons amb aigua salada bullint amb una punta de bicarbonat. Traiem i posem amb aigua amb glaçons per trencar la cocció. Colem i eixuguem. Reservem. 
Per el amanit, posem l’oli amb la resta dels ingredients a un bol o tupí per fer al bany maria, o escalfem sense passar dels 80º. Tanquem el foc, tapem i deixem infusionar fins que es refredi. Colem recuperant les panses i reservem.
Tallem les fulles de menta ben petites i afegim a l’oli.
Mentrestant tallem la pastanaga i la ceba a daus petits, i els tomàquets a tires. Barregem amb el cuscús i amanim amb l’oli marinat. Barregem per impregnar-ho tot, deixem a la nevera mínim un parell d’hores.
A l’hora de servir adornem amb olives negres (millor treure el pinyol), brots i o germinats.


                                                         

TOMÀQUETS SECS MACERATS

A l'hivern quan no tenim tomàquet fresc, podem recorre als secs. De fet es una de les millors maneres per conservar intactes els seus nutrients.
Abans de res posem 1T de tomàquets deshidratats amb aigua, deixar en remull tota la nit.
Fem un bany maria amb 2/3T d'oli, 1C d'orenga sec, 1 fulla de llorer i 1 all pelat i aixafat. Escalfem sense que arribi a bollir, tanquem el foc, tapem i deixem infussionar fins que es refredi.
Escorrem bé l'aigua dels tomàquets hidratats i afegim en un pot de vidre amb l'oli.
Es guarden a la nevera i sempre els tindrem a punt per posar a les amanides i altres plats.